Jeszcze w tym roku ma być złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla nowego odcinka drogi ekspresowej S5 od okolic Ostródy do Grudziądza. Inwestor wybrał już optymalny wariant. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na nową drogę kierowcy wjadą w 2033 roku.
Nowa trasa ekspresowa nr 5 Wirwajdy – Nowe Marzy będzie przecinała województwa warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie. Będzie miała blisko 90 km.
Na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego, zgodnie z wariantem, który będzie rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej trasa ma mieć 48,5 km. Jest planowana jako dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu dla każdego kierunku jazdy.
fot. GDDKiA
Wybrany wariant W4 zakłada budowę 118 obiektów inżynierskich, w tym 23 wiaduktów, 19 mostów oraz 76 przejść dla zwierząt. Z lokalną siecią dróg trasa ma być powiązana przez węzły Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Dodatkowo, na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie GDDKiA przeanalizowała lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. – Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego – informuje GDDKiA.
Na terenie woj. kujawsko-pomorskiego wybrano najbardziej wysunięty na południe wariant W1A. Zakłada on budowę 39 km drogi ekspresowej, na której powstaną węzły: Sarnowo (to ma być połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą.
fot. GDDKiA
Na trasie powstać mają 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, a także przejścia dla małych zwierząt i przepusty. W pobliżu węzła Radzyń Chełmiński planowana jest także budowa obwodu utrzymania drogi. Powstać ma także para Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko m. Dębieniec.
Taki wariant został przedstawiony podczas Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Teraz zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, który jeszcze w tym roku ma być złożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz do RDOŚ w Olsztynie. Na etapie postepowania środowiskowego prowadzone będą konsultacje społeczne.
Planowana nowa droga ekspresowa połączy południową obwodnicę Ostródy w Wirwajdach, poprzez A1, z drogą ekspresową S5 w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Koszt budowy nowej trasy szacowany jest na 6,8 mld zł.